Év elején megfogadtad, hogy idén másképp lesz? Még részletes tervet is összeállítottál az életmódváltáshoz. Edzést és egészséges ételeket csempésztél a mindennapjaidba, most pedig úgy érzed, hogy a kezdeti lelkesedésed alábbhagyott. Ismerős? Ne csüggedj, van megoldás! Elmondom neked, hogyan nyerd vissza motivációd a fogyás érdekében, hogy kitartásod erősebb legyen, mint valaha!

Az elveszett lendület nyomában

Feltetted már magadnak a kérdést, hogy hová tűnt a tervek megvalósítása iránti elszántság? Keressük meg együtt az okát! Az első és legfontosabb, hogy nem vagy egyedül. Tapasztalataim szerint jellemzően február végén bizonytalanodnak el a legtöbben, és kellő motiváció hiányában fel is hagynak az edzéssel, fogyás ide vagy oda. Egy korábbi bejegyzésemben kitértem arra, hogy mennyire fontos a fokozatosság és saját magad ismerete ahhoz, hogy sikeresen elérd a kitűzött célokat. Mindannyiunkkal megesik olykor, hogy túlbecsüljük tűrőképességünket, lehet, hogy már az elején túl sokat vállaltál te is. Előfordulhat, hogy ami kezdetben az újdonság erejével hatott, most inkább csak nyűg. Mindez teljesen természetes folyamat, ettől nem leszel gyenge. A megoldás kulcsa a kezedben van, csak figyelj!

Motivációd forrása közelebb van, mint gondolnád

Januárban elkezdtem diétázni, mert nem tetszett, amit a mérleg mutatott. Stratégiám a rendszeresség és mértékletesség elvére épült, mellőzve minden drasztikusságot. Nem vonok meg magamtól mindent, viszont a napom elmaradhatatlan része a testmozgás – ebben nagyon szigorú vagyok magammal szemben: törekszem rá, hogy naponta legalább fél órát fordítsak az edzésre. Mindig tartsd szem előtt, hogy ha épp valamiből többet ettél vagy bűnöztél, akkor fordíts aznap többet a mozgásra: sétálj, lépcsőzz, sportolj!

Tudod mi az, ami motivál annyira, hogy legyen elég erőm a folytatáshoz? A változás. A változás, amit a testemen látok. Az a 3 kiló mínusz, ami már lement. Ilyenkor szeretem átnézni a gardróbom. Biztos neked is vannak olyan ruhadarabjaid, amit eltettél, hogy majd belefogysz. Képzeld, az öt évvel ezelőtt hordott nadrágjaimat most fel tudtam húzni magamra! Tudod mit? Meg sem állok, míg a hasizmok felszínre nem bukkannak, mert ez az igazi élmény. Itt nem a számokon van a hangsúly, hiszen nem verseny. Az eddig elért kisebb eredményeket látva is engedhetsz a boldogság és elégedettség érzésének, mert az ebből nyert pozitív energia támogatni fog az út további részén, és a fogyás is jobban beindul majd.

Ahogy néhány sorral fentebb említettem is, a motivációt erősítheti, ha van kivel együtt végigmenni az úton, elmesélni az eredményeket, megosztani a praktikákat és hatással lenni másra is. A cégnél bevezettem a heti egy irodai tornát, ilyenkor edző jön hozzánk, és mindenki együtt tornázik. Rendkívül motiváló látni, hogy egyre többen vesznek részt benne alkalomról alkalomra, és nagyon lelkesek, ebből merítek erőt én is. Tudom, hogy ez nem kivitelezhető minden munkahelyen, de ha úgy látod, hogy lenne rá igény, dobd be ezt a lehetőséget a kollégáidnak vagy munka után járjatok el együtt egy útbaeső edzőterembe!

Edzés + terv = edzésterv

Tudod, miben rejlik egy edzésterv sikere? Abban, hogy személyre szabott. Biztos sokszor hallottad már ezt a kifejezést, de álljunk meg egy pillanatra, és gondoljuk át mit is jelent ez pontosan. A te egyéni tulajdonságaid és igényeid alapján összeállított edzésterv ott segít, ahol szükség van rá. Nem vagyunk egyformák, sem tűrőképességünket, sem pedig testi adottságainkat tekintve, így nem feltétlenül lesz eredményes egy élsportoló edzéstervének használata egy olyan ember esetében, aki most kezdi a testmozgást. Nem is lenne arányos elvárás, hiszen egy elsős kisdiáktól sem várjuk el, hogy oldjon meg egy másodfokú egyenletet, ugye? Ha kevés időt tudsz szánni egy nap a testmozgásra, akkor is érdemes egy kidolgozott havi tervet követni. Sőt! Eredményesebb is, ezáltal motiváltabb lehetsz, ha az erre szánt időt maximálisan hasznosan töltöd el. Edzésterv összeállításában kérd segítségünket!

Számos edzésforma létezik, de érdemes alaposan körüljárni, melyik mire jó és kinek ajánlott. Nekem például nagyon bevált a tabata, ami egy 4 perces tréning aktív és pihenő szakaszok váltakozásával. Fontosnak tartom azonban kiemelni, hogy mivel a tabata egy rendkívül intenzív edzésforma, így csak azoknak ajánlott, akiknek megfelelő a kondíciójuk és teljesen egészségesek, így ha felmerült benned, hogy kipróbálnád, mindenképpen kérd ki szakember véleményét.

Öntsünk tiszta vizet a pohárba

Mindig gondoskodj a megfelelő mennyiségű folyadékbevitelről a nap folyamán. Tudom, milyen nehéz odafigyelni erre, a cukros italok bezzeg itatják magukat! Van egy trükköm, ami szerintem neked is be fog válni. Használj esztétikus kiegészítőket, például vonzó üvegkulacsot, amiből élvezet lesz inni. Magad is meg fogsz lepődni, hogy mennyivel több víz csúszik majd belőle. Ráadásul ezzel a környezetet is óvod, hiszen lemondasz a PET-palack napi szintű használatáról. Otthon, vagy akár a munkahelyeden szintén használhatsz szép bögrét, ami pluszban motivál és segít, hogy egyfajta rituálénak éld meg a fogyást segítő tea vagy kávé fogyasztását, így kellően odafigyelsz magadra: a testedre és persze a lelkedre.

Az elért eredményeidet sose máséval vesd össze, mindig magadhoz mérd. Ne feledd, a siker csak a tiéd! Ha mindez nem volna elég, nézz ki az ablakon. Mintha a nap is érted ragyogna, és azt mondaná: „Hidd el, képes vagy rá!”